Thursday, October 12, 2017

Hari ni mama xmau bg pembaca post2 mama nangis2 lg.. :)

Jadi mama nak cerita tentang Majlis Doa Arwah buat putera mama pada mlm ke-3 mlm ini...siang td selesai ziarah "taman syurga" adek..buat persiapan pula utk majlis pada mlmnya.. alhamdulillah ramai pakcik2 makcik2 yg hadir solat berjemaah Maghrib/Isya mlm ni dan ada slot bacaan Yassin serta ceramah dr ustaz yg kami jemput.. Alhamdulillah majlis kali ini kita buat lain sikit, sbb Putera Ryfael Shah sudah menjadi ahli syurga spt janji Allah.. belum ada dosa jd tak perlu tahlil seperti dewasa..jd kita lebihkan dgn pendekatan kerohanian bg pengisian kita yg masih hidup ni.. Pemergian putera kecil mama byk memberi iktibar yg ajal maut tu tak semestinya tua..tak semestinya sakit.. Tapi ajal maut adalah satu perjanjian kita dgn Pencipta sebelum kita dilahirkan ke dunia lagi..
Suka mama nak ingatkan, kenduri tahlil arwah/hol 7 hari 7 malam /20/40/100 bukanlah satu sunnah yg dilakukan oleh Rasulullah s.a.w tetapi satu adat/budaya yg dibawa oleh Hindu pada zaman nenek moyang kita dahulu dari Indonesia-Thailand-Malaysia.. Namun demikian, kita harus perbetulkan niat kita kerana amalan tersebut masih ke arah kebaikan..tujuannya utk mengimarahkan rumah keluarga arwah, menghilangkan kesunyian, kesedihan kehilangan arwah, dan peluang bersedekah dlm majlis kenduri tersebut.. Mama sgt2 bersyukur spjg 3 hari majlis doa arwah adek diadakan, rezekinya sgt murah dan tidak langsung membebankan malah menceriakan hati kami yg sdg dlm kesedihan.. byk sgt2 saudara mara & kwn2 yg dtg menghulurkan sedekah,kuih muih, makanan utk kita rasa bersama termasuk la kata2 semangat.. insyaAllah berkat dari semua ini menjadikan mama&papa mampu melaksanakan ibadah korban Aidiladha kali ini.. itu janji Allah.. Setiap musibah yg menimpa pasti akan digantikan dgn sesuatu yg lebih baik..
Namun demikian, mama turut menerima satu berita sedih dari rakan yg bersama2 mama diuji saat menanti anak bertarung nyawa di IJN dari kak Intan Suriaty Ab Rahim .. anak kepada ibu muda yg tabah, Farah.. Adeed Solihin (2bulan) telah kembali ke rahmatullah jam 9 mlm td saat majlis doa arwah adek sdg berlansung.. bertambahlah bilangan anak syurga yg sdg menanti ibu bapanya di sana.. innalillahi wainnalilla hirojiun.. buat Farah.. akak nak berkongsi satu doa yg Farah harus sentiasa sisipkan dlm setiap solat.. utk kekuatan hati dan mohon ketenangan.. doa Ummu Salamah..
Daripada Ummu Salamah r.a. katanya, aku mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda: “Apabila seseorang itu ditimpa bencana, maka hendaklah ia mengucapkan: (Sesungguhnya kita datang dari Allah dan kepadanya kita kembali, Ya Allah berikanlah ganjaran kerana musibah ini, berikanlah aku pengganti yang lebih baik daripadanya) nescaya Allah SWT memberi ganjaran kepadanya kerana bencana tersebut dan menggantikan kepadanya yang lebih baik daripadanya, Ummu Salamah berkata lagi: “Semasa Abu Salamah meninggal dunia aku mengucapkan sepertimana yang diperintahkan oleh Rasulullah s.a.w. kepadaku, lalu Allah Taala menggantikan kepadanya (Ummu Salamah) seorang yang lebih baik daripada Abu Salamah (menjadi suaminya) iaitu Rasulullah s.a.w.”
(Muslim) - InsyaAllah, yakin..dgn janji Allah..
P/S: Skrg ni mama tgh layan tgk TV Al-Hijrah sorg2.. Live dari Mekah/Madinah.. mesti adek tawaf kt sana skrg.. "bye2 mama, tinggal mama cowang2..adek nak pegi Kaabah jap.."